Anxietatea de testare. Atitudinea sănătoasă față de examene

Anxietatea de testare este un construct ce definește măsura în care percepi o formă de examinare ca fiind amenințătoare.
Acest tip de anxietate poate avea la bază teama de eșec (prin faptul că performanța îți este evaluată și judecată) sau anxietatea de evaluare (care plasează anxietatea de testare în aceeași categorie cu anxietatea de performanță sportivă și cu vorbitul în public).
Aceste planuri sunt de natură socială și implică modul în care ceilalți îți judecă performanțele. Alte dimensiuni pe care se bazează anxietatea de testare se referă la amenințările la adresa ego-ului – adică se bazează pe stima ta de sine.
Îți amintești cu ușurință ce note ai obținut la un test important sau la un examen, îți amintești stresul pe care l-ai simțit încă din ziua premergătoare examenului. Sau poate e ușor să îți amintești presiunea și așteptările din partea celor din jur. Bucuria sau dezamăgirea din ochii lor, în funcție de rezultatele tale. Având în minte toate aceste experiențe, începi să crezi că valoarea ta este dată de rezultatele obținute sau că acele rezultate te definesc. Iar aceste credințe mai aduc și ele motive de stres.
Există trei componente ale anxietății de testare:
- componenta cognitivă – adică gândurile negative pe care le ai și evaluările globale pe care le faci la adresa ta. Spre exemplu: Dacă pic acest examen, toată viața mea va fi un eșec.
Componenta cognitivă se mai referă și la inhibițiile și blocajele care apar, ca urmare a anxietății – dificultate în a-ți aminti pasaje din ceea ce ai învățat, dificultate în a înțelege o anumită cerință sau întrebare;
- componenta afectivă – evaluarea propriei stări (stare de tensiune, musculatură încordată, tremurături);
- componenta comportamentală – lipsa unor abilități de a învăța, evitarea și amânarea temelor sau muncii pe care trebuie să o depui.
E important de menționat faptul că anxietatea de testare poate avea și urmări pozitive, spun specialiștii: elevii sau studenții cu nivel ridicat de anxietate de testare depun mai mult efort în procesul de învățare decât cei cu un nivel scăzut de anxietate; în același timp, se pare că aceștia au abilități de învățare mai bune.
Atitudinea față de examene poate fi una mai relaxată sau una mai rigidă. Să greșești nu este un eșec. Să pici la un examen nu este o catastrofă – înseamnă doar că nu ai fost suficient de pregătit la acel moment. Nu este ceva definitiv. Iar șanse vor mai apărea, a doua, a treia, și vei avea ocazia să te pregătești altfel și să apelezi la noi strategii pentru a-ți atinge obiectivele.
Atitudinea față de examene depinde și de mentalitatea pe care o ai: mentalitatea sănătoasă este una flexibilă, orientată pe creștere și evoluție. În care greșelile sunt tolerate pentru că din ele înveți și capeți experiență. În care efortul și perseverența sunt căile spre reușită. Mintea ta poate fi educată în a deveni mai flexibilă încercând strategii noi de învățare și alte modalități de învățare. Sau evaluând ce fel de strategii au funcționat la tine.
Atitudinea pozitivă asupra examenelor pe care le ai de depășit este un aliat puternic – și depinde și de oamenii de care te înconjori, de cât de mult te sprijină în momentele de stres.
Nu în ultimul rând, atunci când te pregătești pentru orice fel de examen, folosește-ți punctele forte. Există 7 trăsături de caracter ce sunt asociate cu succesul academic: recunoștință, curiozitate, optimism, perseverență, autoreglare, inteligență socială și entuziasm. Încearcă să identifici care dintre acestea te definesc și folosește-le în favoarea ta.
Surse articole:
https://www.visionpsychology.com/managing-teen-examination-stress/
https://www.woodcockpsychology.com.au/exam-stress-study-skills/
https://www.indiaeducation.net/stress-management/stress-among-adolescents.aspx
https://irishpsychology.com/publications/10-tips-for-coping-with-examination-stress/
https://calchildpsych.com/tips-for-helping-your-teen-beat-test-taking-anxiety/
https://www.thepositivepsychologypeople.com/supporting-teens-with-exam-stress/
https://thepsychologist.bps.org.uk/volume-21/edition-12/examination-stress-and-test-anxiety

Cristina Glomnicu este studentă în anul III la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca. Este absolventă de studii de licență și master în cadrul Departamentului de Jurnalism, Relații Publice, Sociologie și Psihologie, Universitatea Lucian Blaga, Sibiu. Totodată, deține certificat de competențe psihopedagogice. De-a lungul timpului a scris articole pe diverse teme, printre care educație, justiție, sănătate.